fbpx

Christina Olofson x 2

Kvinna och dirigent – för 30 år sedan och i vår samtid. I två filmer, en generation emellan, möter Christina Olofson kvinnliga dirigenter från hela världen. Helgen 23-24 oktober visar Hagabion båda filmerna i följd med efterföljande samtal med Christina Olofson och dirigenten Stina Widén.

För 30 år sedan mötte regissören Christina Olofson dirigenter från Sverige, Norge, Ryssland och USA. Kvinnor som skapade historia. Nu har hon återvänt. Det blev två filmer: Dirigenterna och Call me Madame Maestro
Att vara kvinna och dirigent var och är motsägelsefullt. Dirigenten har ansetts vara den högsta av alla i en hierarki i samhället, en despot. Länge ansågs det att enbart män kunde bli dirigenter. Det har förändrats. Men hur mycket genomsyrar samhällets syn på jämställdhet konstmusikvärlden? Hur stark är egentligen vår jämställdhet när vi synar den, vilken genomslagskraft har den?
DIRIGENTERNA (1987)

Filmen berättar om sex kvinnliga dirigenter från olika delar av världen. De är alla pionjärer som bryter sig in i männens, ”geniernas värld”. Många orkestrar är mycket konservativa, några portförbjuder till och med kvinnliga dirigenter. Av dessa kvinnor fodras en mycket stor kompetens, personlighet och absolut tro på sig själva och sin förmåga att vinna gehör och respekt hos orkestrarna. Arbetstillfällena är få och konkurrensen stenhård. Det som driver dem att fortsätta trots svårigheterna, personliga uppoffringar och motståndet, är den gemensamma stora kärleken till musiken.

 

CALL ME MADAME MAESTRO (2021)

Vad händer när en förändring sker? Varför sker den och hur? Vi låter världen darra en smula. En film om musikens makt och kraft. En film som fångar och förmedlar erfarenheter från den klassiska musikvärlden, sett ur kvinnans blick, i perspektiv av 30 år. Samtidens dirigent – vad berättar hon?