fbpx

Georgiska filmdagar

Det Georgiska Filminstitutet bjuder i samarbete med Bio Roy, Capitol samt Hagabion in till Georgiska Filmdagar under helgen 10-12 juni

”Där Europa möter Asien”, så säger man ofta om Georgien, ett litet land i södra Kaukasus med nära fyra miljoner invånare. Landet har ett filmarv som kan dateras tillbaka till tidigt 1900­tal. Den här gången tänkte vi låta historia vara historia och nöjer oss med att visa två sena men tidlösa klassiker i den kitiska satirens tecken, för att sedan ta ett depåstopp 2005 och raskt röra oss i riktning mot det som idag kallas för den ”nya georgiska vågen”.

För visst är det så att även Georgien har fått en ny våg inom filmens värld. Och den inträffade inte under 1900­talet som i många andra europeiska länder, utan under det senaste årtiondet. Georgien, vars självständighet från Sovjetunionen infriades 1991, genomled svåra tider med inbördeskrig och ekonomiska problem. Därför känns det naturligt att inkludera Levan Tutberidzes A Trip To Karabakh från 2005 i programmet. Filmen visades på flera internationella filmfestivaler och enligt den dåvarande direktören på det Georgiska Filminstitutet, tillika filmregissören Nana Janelidze, återlivade den georgiska filmindustrin. Filmen handlar om två unga män som färdas från Georgien till Azerbaijan för att köpa droger men åker vilse och tillfångatags i en närbesläktad konflikt, Nagorno­Karabach­kriget.

Mandarinodaren (2013), Gisslan (2017) samt And Then We Danced (2019) är tre filmer som på senare år fått möta svensk publik i större skala genom biografdistribution. Under samma tidsperiod har det visats flera filmer av georgisk härkomst på olika filmfestivaler runt om i Sverige.

Det Georgiska Filminstitutet bjuder i samarbete med Bio Roy, Capitol samt Hagabion in till ytterligare några titlar, vissa redan visade i Sverige, vissa inte. Njut, och varmt välkomna!

Filmer