fbpx

Homo sacer

  •  Lode Kuylenstierna

Homo sacer (latin för ”den heliga mannen” eller ”den förbannade mannen”) är ursprungligen från den arkaiska romerska rätten och är en benämning på en person som bannlysts ur samhället på grund av en förbrytelse. Vem som helst fick döda personen utan att själv bli bestraffad. Ett absolut dödbart liv.

Om filmen

Under de våldsamma upploppen i London 2011 rånas en halvt medvetslös man på en gata i Tottenham. Händelsen fångas på film, blir viral och rånaren, Esau Essadi Green hängs ut på nätet. Händelsen blir samtidigt en symbol för den likgiltighet och egoism som enligt vissa kom till uttryck under kravallerna. 
I Lode Kuylenstiernas gripande dokumentär utforskas vad som formar oss som människor och hur bilden av en identitet förändras när den sprids på internet. Samtidigt dras paralleller till den arabiska våren och den bibliska berättelsen om Jacob och Esau.

Om konstnären

Lode Kuylenstierna, född 1983 i Jönköping, examinerades i år med en Master i Fri konst på Kungliga Konsthögskolan. Lode är en multidisciplinär konstnär med en fördjupad kunskap inom film och skulptur. Hans praktik tar avstamp i vad han kallar en konstnärlig tvillingstudie, ofta på teman som digitala identiteter, Jehovas Vittnen och Landstinget. En drivande frågeställning är t.ex. hur man skapar en identitet, eller hur man bygger en människa i förhållande till genetik, kultur och habitat? Centralt står begreppen fakta och fiktion och hur dessa två befinner sig i en sömlös konstruktion i våra förklaringsmodeller om verkligheten.

Konstnären om filmen

Homo Sacer tog sin form ur den turbulens som pågick i världen, sommaren 2011 (Libyenkriget, Londonkravallerna, Breivik, Finanskrisen i Grekland & Spanien m.m). Jag blev framför allt väldigt gripen av två samtida revolter; Englandskravallerna & Arabiska våren, som pågick parallellt med varandra. Med denna turbulenta värld som bakgrund började jag och min tvillingbror Dag skriva på två parallella historier där till synes samma gestalt/ansikte kämpade sig igenom olika revolter på varsin kontinent. Resultatet blev Gibraltar, en familjehistoria i 5 episoder som sträcker sig från 1979 till 2011 med ett tvillingpar (Esau från England och Ya’qub från Libyen) som växer upp i olika världar, ovetandes om varandra. Ur berättelsen Gibraltar föddes projektet Homo Sacer genom en baklängesprocess. Istället för att spela in fiktionen ”Gibraltar” använde jag gibraltarmanuset som en karta och började vandra i huvudpersonen Esaus fotspår från Tottenham, Hackney och hela vägen ner till Gibraltar.  

Istället för att vända blicken inåt och enbart ”gräva där jag står” så ville jag lyfta blicken och se vad mina tankar tog för form i en värld bortom mig själv. Jag vill hävda att bara genom ett spektrum av tolkningar kan man uppnå någon slags relativ objektivitet. Det går inte att hävda något objektivt när det gäller ens egna synpunkter och värderingar. Därför var tanken på ett reellt möte mellan min perception av omvärlden – (ytligt formad av media, populärkultur, litteratur mm.) och den faktiska verkligheten som jag tidigare, fysiskt aldrig befunnit mig i, varken geografiskt, kulturellt eller socialt – en stark drivkraft. Det blev en jakt efter en sanning med fiktionen som ett redskap till att beträda dessa verkliga människors liv och lögnen som metod för att kommunicera den.

Homo Sacer Manifestet:

Filminfo

RegissörLode Kuylenstierna